GINOP 6.2.3-17-2017-00038
Projekt megnevezése: Lemorzsolódás csökkentése a Szekszárdi Szakképzési Centrum tagintézményeiben
Projekt azonosító száma: GINOP 6.2.3-17-2017-00038
Kedvezményezett neve: Tolna Megyei Szakképzési Centrum
Projekt megvalósítás időszaka: 2018. január 1 – 2021. június 30.
Szerződött támogatási összeg: 550 Millió Ft
Támogatás mértéke: 100%
4. Intézményi környezeti munkacsoport (IKCS) beszámoló
Az Intézményi Környezeti Centrum szintű munkacsoport kiemelt feladata volt egy olyan intézményi kapcsolatrendszer kiépítése és működtetése, amely a lemorzsolódással veszélyeztett tanulók iskolában tartását, beilleszkedését segítette elő, nagy hangsúlyt fektetve a külső szervezetekre, a szülők bevonására.
Megvalósított kapcsolataink és rendezvényeink összefoglalása a 2018/19-es és a 2019/20-as tanévre röviden:
- Szakmai együttműködés – Művelődési Központtal / Központokkal:
A 2018/19-es tanévben, mint minden évben a Dunaföldvári Művelődési Központban tartotta tagintézményünk a szalagavató rendezvényét (2018. december 14.). Tagintézményünk tanárai készítették a dekorációt, melynek elemeit a GINOP 6.2.3. pályázat által mentorált tanulók készítették. Az ünnepi műsorba, több olyan tanuló is szerepelt, aki lemorzsolódással veszélyeztetett. A szalagavatón kívül rendszeresen részt veszünk a Művelődési Központban helyet kapott kiállításokon is. Ilyen volt a „Város 30. évfordulójára” rendezett kiállítás is.
A 2019/20-as tanévben a 2019. november 12-16. között megrendezett nagyszabású pályaválasztási rendezvénysorozaton vettünk részt, melyet a Tolna Megyei Kormányhivatal Társadalombiztosítási és Foglalkoztatási Főosztálya és a Szekszárdi Szakképzési Centrum szervezett.
- Szakmai együttműködés – Múzeumokkal:
A GINOP 6.2.3-17-2017-00038 pályázat lehetőséget biztosított arra, hogy a lemorzsolódással veszélyeztetett tanulók a szakmai kirándulások alatt eljuthassanak múzeumokba.
A 2018/19-es tanévben 2019. május 5-én Pakson az Atomenergetikai Múzeumba vettünk részt egy fizikai kísérletekkel összekötött előadáson. A tanulók betekintést kaphattak a fizika világába. A kísérleteket Krizsán Árpád prezentálta a diákoknak.
A 2019/20-as tanévben 2020. február 23-án Mohácson voltunk egésznap, ahol a Mohácsi Nemzeti Emlékhelyen egy történelmi bemutatón vettünk részt. Itt megismerhettük a mohácsi csata előzményeit, a feltárásokat és sok-sok érdekességet az akkori emberek életéről. Ezután belevetettük magunkat a Busójárás forgatagába, ahol fantasztikus élményekkel gazdagodtunk. A kiránduláson a pályázatba bevont tanulók vettek részt.
- Szakmai együttműködés – Városi Könyvtárral:
A 2018/19-es tanévben 2019. március 28-án a Városi Könyvtárba egy előadáson vettünk részt a 9. osztályos tanulókkal. Az előadás címe: Ne csak neten olvass! Az érdekes előadás célja, a diákok könyvekkel való kapcsolatának javítása.
Sajnos a 2019/20-as tanévre tervezett könyvtárlátogatásunk a koronavírus miatt nem valósult meg.
- Szülők bevonása az iskolai eseménybe, rendezvénybe - a szülők tájékoztatása, bevonása az iskola életébe:
Az elmúlt tanévekben kiemelt figyelmet fordítunk a szülők bevonására az iskolai életbe, ami sajnos nem könnyű feladat. Vannak szülők, akik nagyon segítőkészek és vannak olyanok is, akik még a gyermekük előmeneteléről sem érdeklődnek. Ezért kiemelt célunk a szülő és iskola közti kapcsolat fejlesztése, erősítése, szülők bevonása az intézményünk életébe. Fontos számunkra a megfelelő kapcsolattartás, a szülők tájékoztatása gyermekükkel kapcsolatban. A tájékoztatás legtöbbször telefonon történik, de emellett írásban és személyesen is tartjuk a kapcsolatot a szülőkkel.
A 2018/19-es tanévben a tanévnyitó, az őszi szülői értekezlet, a Magyar László nap, a szalagavató, a félévi szülői értekezlet, a szakmák éjszakája, az erdélyi tanulók vendégül látása, a ballagás, az egészségnap és az évzáró feladatai közé is be tudtunk vonni szülőket.
A 2019/20-as tanévben a tanévnyitó, az őszi szülői értekezlet, az erdélyi tanulók vendégül látása, a Magyar László nap, a szalagavató, a félévi szülői értekezlet, a mohácsi kirándulás feladatai közé ismét be tudtunk vonni szülőket.
Az online oktatás során a szülőkkel való megfelelő kapcsolat kiemelkedő fontosságú volt. Többféle formában vettük fel a kapcsolatot a szülőkkel: e-kréta üzenetek, telefon, messenger, facebook csoport. Az e-krétán keresztül folyamatosan kerültek küldésre azok az üzenetek, amelyek a digitális oktatásra való áttérésről tájékoztatták a szülőket, a későbbiekben pedig a házi feladatok kiosztása is itt történt, illetve a google classroom kurzusaiban. Azon tanulók szüleinek, akik nem megfelelően teljesítettek a digitális oktatás alatt figyelmeztető levelet küldtünk, mely után pozitív irányú változást tapasztaltunk. A szülők számára lehetőséget biztosítottak az osztályfőnökök, szaktanárok arra, hogy akár a tanulókkal kapcsolatban, akár technikai problémával kapcsolatban keressék őket.
- Együttműködés közhasznú ill. civil szervezettel:
A 2018/19-es tanévben 2019. március 26-án a Dunamenti Regionális Népfőiskola Közhasznú Egyesülete jóvoltából az iskolánk udvarára a 9. osztályos tanulók segítségével 2 db fát ültettünk.
Évek óta jó kapcsolatot ápolunk a Tolna Megyei Kormányhivatal Foglalkoztatási, Munkaügyi és Munkavédelmi Főosztályával, akik minden év tavaszán a végzős tanulóknak szerveznek előadást munkaerőpiaci témákban. Ez a 2019/20-as tanévben 2020. március 2-án volt.
- Együttműködés – a helyi önkormányzattal:
Fontos feladatunknak tekintettük az iskola diákjainak bevonását a környező szervezetek működésébe, melyet meg is tudtunk valósítani. Iskolánk diákjai és vezetősége rendszeresen képviselteti magát a Városi rendezvényeken, ha kell, akkor szívesen segítünk is. Ilyen szokott lenni az „Idősek Világnapja”, ahol a Dunaföldvári Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálattal karon fogva évek óta süteményeket sütünk az idősek részére. A 2018/19-es tanévben 2018. október 2-án tanítványaink csodálatos finomságokkal készültek erre a rendezvényre.
Az 56-os forradalom emlékére rendezett koszorúzáson a 2019/20-as tanévben 2019. október 23-án koszorúzáson vettünk részt.
- Együttműködés – külső szervezettel vagy külső szakemberrel - esélyegyenlőség, tolerancia témakörben:
Kiemelt fontosságú feladatnak tekintettük a toleranciára nevelést, érzékenyítést a fogyatékossággal élők, ill. különböző kisebbséghez tartozó diákok iránt. A tanulóink részvételével megvalósuló programok, rendezvények segítségével a helyi közösség érzékenyítése a tanulóink elfogadására megtörtént az elmúlt tanévekben.
2018/19-es tanév: 2019. február 12-én a Fiatalok az Emberi Jogokért szervezettől érkezett előadók tartottak előadást „Európai jogok” címmel.
Juhász Szebasztián iskolánk SNI-s tanulója képviselte hazánkat 2019. márciusában az Abu Dhabiba megrendezett Speciális Olimpia Nyári Világjátékokon tornászként.
Szebi eredményei: 3 aranyérem, 1 ezüstérem és 1 bronzérem.
- Együttműködés – külső szervezettel vagy külső szakemberrel – drogprevenció, egészségmegőrzés, mentálhigiénia témakörben:
2018/19-es tanév: 2018. november 16-án a Magyar László iskolanap keretében a diákok részt vehettek Dr. Kemény János: Tudatos egészségre nevelés és Adorjánné Knábel Tünde: Tinédzserkori egészség című előadásán.
2019/20-as tanév: 2019. december 16-án az Országos Mentőszolgálat szervezésében „Közösségi Újraélesztési és Elsősegélynyújtási Tréningen” vehettek részt tanulóink.
- Együttműködés – külső szervezettel vagy külső szakemberrel – egészség és környezettudatos programok témakörében:
2018/19-es tanév: 2019. június 12-én a paksi Ökocsiga ifjúsági program szervezőivel közösen Egészségnapot szerveztünk az iskola tanulóinak. Ennek keretében játékos sportfeladatokat végeztünk Bor Barna magyar cselgáncsozó, olimpikon részvételével.
2019/20-as tanév: 2019. szeptember 16-án a gólyaavató keretein belül különböző sporttevékenységekre került sor.
- Gyakorlati helyekkel, cégekkel, vállalatokkal, iparkamarákkal való együttműködés:
Intézményünk a Szekszárdi SZC Magyar László Szakképző Iskolája heti szinten tartja a kapcsolatot a gyakorlati helyek oktatóival. Elmondhatom, hogy jó, együttműködő, segítőkész kapcsolatot alakítottunk ki a gyakorlati helyekkel. 16 képzőhellyel tartjuk rendszeresen a kapcsolatot. Elsősorban a gyakorlati oktatásvezető tartja a kapcsolatot telefonon és emailen keresztül, de rendszeresen folytattunk személyes találkozókat is a képzőhelyek oktatóival. Az osztályfőnökök, szaktanárok is kapcsolatban állnak a szakoktatókkal.
Az online oktatás során is fontos volt a gyakorlati helyekkel való kapcsolattartás. E-mailben, telefonon egyeztettünk a digitálisan leoktatott gyakorlati tartalmakkal kapcsolatban, segítséget nyújtottunk a gyakorlati helyek számára a megfelelő módszerek kiválasztásában. A 9. osztályosok gyakorlati hely választásának koordinálása is a gyakorlati oktatásvezető segítségével történt, annak érdekében hogy a tanulóknak nem kelljen bemenni személyesen a választott gyakorlati helyre.
Összességében elmondhatom, hogy iskolánk több irányba terjeszkedett és alakított ki valamint tartott fent kapcsolatokat, annak érdekében, hogy a lemorzsolódás mértéke a lehető legkisebb legyen és a tanulók élményvilága tovább táguljon.