GINOP 6.2.3-17-2017-00038
Projekt megnevezése: Lemorzsolódás csökkentése a Szekszárdi Szakképzési Centrum tagintézményeiben
Projekt azonosító száma: GINOP 6.2.3-17-2017-00038
Kedvezményezett neve: Tolna Megyei Szakképzési Centrum
Projekt megvalósítás időszaka: 2018. január 1 – 2021. június 30.
Szerződött támogatási összeg: 550 Millió Ft
Támogatás mértéke: 100%
Drogprevenciós, egészség-megőrző, mentálhigiénés, szexuális felvilágosító program
A 2019/2020-as tanév egyik jelentős tevékenysége épült a felsorolt témák köré. A pályázat megvalósítása során törekedtünk arra, hogy a régi hagyományainkat megújítsuk, tudatosabban foglalkozzunk a fiatalokat érintő problémákkal, hiszen ezeknek jelentős hatásuk van az iskolai lemorzsolódásra, illetve a tanulók későbbi társadalmi életére. Tevékenységünket tervezetten, több segítő munkatárs bevonásával végeztük. Így együtt működtünk a Dunaföldvári Család és-gyermekjóléti szolgálattal, iskolapszichológussal (városi szinten), a dunaföldvári rendőrséggel, tűzoltó, illetve mentőállomás dolgozóival.
A tanév során előadásokat szerveztünk, ahol a tanulók szakemberek segítségével mélyedhettek el egy-egy témában. Ezen kívül osztályfőnöki órákon, délutáni kötetlen beszélgetések során is érintettük a következő témákat:
- Alkohol- és drogfogyasztás megelőzése,
- Viselkedéses addikciók, mint például a számítógép, szerencsejáték, közösségi médiák
- Biztonságos éjszakai élet / szórakozás
- Társas együttélésből adódó konfliktusok, pl.: mobbing, iskolai kiközösítés (internetes) zaklatás
- Szexuális felvilágosítás
- Az egészséges életmód és táplálkozás népszerűsítése.
- A rendszeres testmozgást elősegítő szabadidős programok szervezése.
- A stressz kezelő, lelki egészség megőrzésére irányuló egészségfejlesztés mentálhigiéniai ellátás koordinálása.
- Elsősegélynyújtás oktatásban szerepvállalás.
- Munka-, tűz- és balesetvédelemi oktatás intézményi rendszerének segítése.
- Fenntarthatóságra, környezettudatosságra nevelésben kiemelt szerepvállalás
A koronavírus járvány miatt kialakult helyzetben a tervezett előadások elmaradtak, azonban a digitális munkarend során is igyekeztünk segítséget nyújtani tanulóinknak. További fontos feladat volt a járványhelyzet alatti támogatásuk, hiszen ez mindenki számára egy ismeretlen helyzetet jelentett. Az osztályfőnökök, illetve a szaktanárok tanácsokkal látták el a fiatalokat a helyes napirend kialakítására vonatkozóan. Felhívták a figyelmet a mozgáshiány, a játékfüggőség veszélyeire, de segítséget adtak a bezártság okozta stressz leküzdésére, a lelki nyugalom fenntartására is.
A fenntarthatóság témakörét a tantárgyak tananyagába építettük bele, tudatosan törekedve arra, hogy a tanulók lássák, tapasztalják meg, mennyire át szövi a lehetőség az élet minden területét, és hogy milyen sok lehetőségük van a megfelelő, fenntartható környezet kialakítására. A fenntarthatósági témahét sajnos a járvány miatt elmaradt, az őszi időszakban kerül megrendezésre.
A következő tanév során azonban nem csak ebben a témában tervezünk tovább haladni, hanem folytatni szeretnénk a többi területen is a megkezdett munkát, hiszen tanulóink nagy része nem megfelelő szociális háttérrel rendelkezik, így a fent említett témákkal kapcsolatban hiányos, illetve nem megfelelő információkkal rendelkezik. Feladatunk, hogy nemcsak a szakmai tudás átadása, hanem az is, hogy helyes társadalmi és erkölcsi normákkal, egy egészséges élethez szükséges ismeretekkel lássuk el őket.