Kövess minket:
Eseménynaptár
2024. május
H
K
Sz
CS
P
Szo
V
 
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31

Összes esemény ›

Főoldal / Pályázatok / GINOP 6.2.3-17-2017-00038 / Fejlesztési területek / 3. Szociális hátrányok enyhítése, mentorálás munkacsoport

GINOP 6.2.3-17-2017-00038

Projekt megnevezése: Lemorzsolódás csökkentése a Szekszárdi Szakképzési Centrum tagintézményeiben

Projekt azonosító száma: GINOP 6.2.3-17-2017-00038

Kedvezményezett neve: Tolna Megyei Szakképzési Centrum

Projekt megvalósítás időszaka: 2018. január 1 – 2021. június 30.

Szerződött támogatási összeg: 550 Millió  Ft

Támogatás mértéke: 100%

3. Szociális hátrányok enyhítése, mentorálás munkacsoport beszámoló

A GINOP-6.2.3-17-2017-00038 azonosítószámú pályázat szakmai megvalósítójaként a 3. Szociális hátrányok enyhítése, mentorálás centrum szintű munkacsoportban végeztem tevékenységemet. Legfontosabb feladatunk a 9. évfolyamos tanulók közül a lemorzsolódással veszélyeztetettek kiszűrése diagnosztikus méréssel, szociális háttér feltérképezésével, ezáltal a végzettség nélküli iskolaelhagyók számának csökkentése.  A mérés, értékelés eredményeinek hasznosítására is törekedtünk a pedagógiai folyamatok átalakításában.

A bemeneti matematikai és szövegértés eredménye, illetve egyéb, főként szociális hátrányok alapján a 2018!2019-es tanévben 20, majd 2019!2020.ban újabb 10 tanuló került bevonásra. A kiválasztás során a mérések értékelése a következők szerint történt:

30% alatt nem megfelelő szint,

30%-50% között fejlesztendő,

50% fölött megfelelő.

A bevonás, kiválasztás során a következő tényezőket vettük figyelembe:

Szövegértés és / vagy matematika területen 50% alatti teljesítmény a bemeneti mérés, valamint

ezen kívül a családi háttér és egyéb tényezők (BTMN vagy SNI szakértői vélemény, 2H, 3H, stb, árva, félárva, elvált szülők gyermeke, veszélyeztetett, rossz általános iskolai eredmények, roma származás stb.) alapján való indokoltság.

Az indokoltság bizonyítása a megfelelő dokumentumok csatolásával történt.

A tanulók kiválasztása után a mentorok elkészítettek egy állapotfelmérést, amelyből kiindulva egyéni fejlesztési terveket fogalmaztak meg. Az önismeret, szociális képességek, viselkedéskultúra, érzelmek, kommunikáció, tanulás, választott munka világa és életpálya tervezése és vezetése területeken határoztak meg célokat, fejlesztési irányokat. A tervek 3 havonta kerültek felülvizsgálatra. A fejlesztési tervek kidolgozása és a mentorálási tevékenység alatt a mentorok nem csak a tanulók előmenetelét, hiányzásait figyelték, hanem kapcsolatot tartottak az őket tanító pedagógusokkal, a fejlesztőtanárokkal, szükség esetén a gyógypedagógussal, szülőkkel, esetenként a családsegítő munkatárssal.

A mentorok munkáját a szociális hátrányok enyhítése, mentorálás centrum szintű munkacsoport tag segítette, koordinálta. Az első tájékoztatást követően rendszeresen sor került megbeszélésekre, ahol az eddig elvégzett munkát értékelték, meghatározták a következő időszak feladatait.

Rendszeres munkacsoport-megbeszéléseken kívül gyakran került sor egyéni segítségnyújtásra is, ha bármelyik mentornak kérdése merült fel a mentorálási tevékenységgel kapcsolatban. A munkacsoport-megbeszélésekről fotódokumentáció és feljegyzés készült, melyhez a jelenléti ívet is mellékeltük.

A mentorok munkájáról a nevelőtestületi értekezleteken a nevelőtestület is rendszeresen kapott tájékoztatást.

A munkacsoport szorosan együttműködött a többi – kiemelten a fejlesztés-differenciálás – munkacsoporttal is. A lemorzsolódás megelőzése érdekében iskolánkban igyekeztünk megfelelően kiépíteni és eredményesen működtetni a mentorálás intézményi rendszerét. Igaz tantestületünk kicsi, ennek ellenére sikerült a mentorált tanulókat a legszerteágazóbb technikákkal segíteni, motiválni. Nagy hangsúlyt tettünk a családi háttér felderítésére, hogy csökkenjen a tanulók eltérő családi hátteréből adódó szelekciós hatás.

Iskolánk létszáma miatt, a pedagógusaink lelkiismeretes munkája következtében nagyon oda tudunk figyelni minden egyes diákunkra. Igyekszünk őket az iskolában és azon túl is segíteni mind a tanulásban, mind az élet problémáinak megoldásában. Nálunk a tanulók nagy részét teszik ki a hátrányos helyzetű, nem megfelelő családi hátterű, SNI-s tanulók. Sok-sok törődést, odafigyelést, beszélgetést igényelnek, amit a mentori program segítségével még jobban megvalósítottunk. Mindezt a jövőben is folytatni tudjuk. Pedagógusi pályán eltöltött eddigi éveim tapasztalatából elmondhatom, hogy jónéhány szívét-lelkét kitevő kollégával dolgozhatom együtt. Mindent megteszünk a diákok intézményben maradása, a szakma sikeres letétele és az iskola utáni megfelelő elindulás érdekében. Mindez sikerességéhez a tanulók élményvilágának gazdagítjuk különféle programokkal, hogy a tanulók szociális, biológiai és pszichológiai okokból eredő hátrányait enyhítsük, valamint az iskolához, közösséghez kötődésük erősebb legyen (sport-, kulturális, szabadidős valamint szakmaorientált programok, tanulmányi kirándulások, színházlátogatások). 

Igyekeztünk a kirándulások alkalmával Magyarország nevezetességeinek és környezeti, természeti értékeinek megismerésére, a délutáni foglalkozások által a szabadidő hasznos eltöltésére saját tapasztalatszerzés útján. Mindeközben fejlesztettük, fejlesztjük a transzverzális kompetenciákat. (A tanulók érzelmi biztonságának megteremtése, a tanulók énképének, identitásának és önbizalmának fejlesztése, a tanulók önállóságának és akarati fejlődésének támogatása fontos feladat. A tanulók kommunikációs készségeinek fejlesztése, a tanulók rendre és fegyelemre szoktatása, empátiájuk, toleranciájuk, szociális érzékenységük fejlesztése, a közösségért való felelősségérzet és cselekvési készség fejlesztése, együttműködési és konfliktuskezelési képességük fejlesztése, a világ iránti nyitottság, érdeklődés felkeltése és fenntartása, a kérdezés és a kritikai gondolkodás képességének fejlesztése, a munkaerő piaci igényekhez való rugalmas alkalmazkodóképesség kifejlesztése, a tevékenységek és feladatok céljának tudatosítása a diákokban. ) Esélyegyenlőséget biztosítunk a tanulásban akadályozott diákok számára. (Mentálhigiéné és prevenció. A környezet- és egészségtudatos magatartás megalapozása, erősítése. )

2020. március 16-át követően a mentorok az online oktatás során is folytatták tevékenységüket, így az egyéni segítségnyújtás, törődés ebben a rendkívüli helyzetben is megvalósul. Közvetlen kapcsolatra ad lehetőséget a messenger, skype használata, ahol az üzenetváltáson túl videochat használata is adott, amit a tanulók szívesen fogadnak és igénylik is a kapcsolatnak ezt a formáját.

Az elkövetkező tanévekben is fontos a pályázat fenntarthatósága. Teljes megvalósuláshoz szükséges a jelenlegi körülmények és háttér biztosítása.

Kapcsolódó képgaléria

  
  
© 2019 Tolna Vármegyei Szakképzési Centrum / Minden Jog Fenntartva